Shruti Positions table

                                        SHRUTI POSITIONS & SHRUTI TABLE

There were also names given to shrutis & they corresponded with consonance dissonance of these shrutis of C -G or Shadja Pancham Bhav or 2:3 ratio proportion with corressponding rat io position as per frequency ratio with position on cord being inverse Last F – Octave C ratio crrespond with upper scale making it 26 shruti Cycle like 26 Alphabets of English language  !   That is the reson we sing Happy Happy we shall be when we will learn our A-B-C  !!!                            There is 27 the position which completes the 27 stars in 12 zodiac signs !                                           This 27th is gap of unknown or silence as we do not know value of π pi  ! So the Astrology & Music & Alphabets were connected with unknown position whether Singer or programme will be successful or not ……

Follwing table shows how  C-D-E-F  tones parallel positions & Names of shruti also parallel to play between concept of “Purush” & “Prakruti”

  1.  C Tone  (Shadja )  1  Teevra ( तीव्रा )  – 1/1  —          14  G Tone  Kshiti  (क्षिती )  –  64/45                                                 2 Kumudvati (कुमुद्वती ) – 81/80 — 15         Rakta ( रक्ता )   – 243/160                                          3  Manda  ( मंदा )  – 25/24                  — 16     Sandeepani (संदीपनी) – 75/48                                4  Chhandovati (छंदोवती )-135/128           –17       Alapinee ( आलापिनी ) – 3/2
  2. D Tone ( Rishabh)  5 Dayavati  ( दयावती ) – 16/15  –18  A Tone  Madanti ( मदन्ति ) – 8/5                                            6 Ranjani   ( रंजनी ) – 10/9              — 19                   Rohini  ( रोहिणी ) – 5/3                                     7 Raktika   ( रक्तिका ) – 9/8                 — 20                  Ramya  ( रम्या ) – 27/16
  3. E Tone ( Gandhar) 8 Raudri   ( रौद्री ) – 6/5       — 21 B Tone   Oogra ( ऊग्रा ) –  9/5                                                         9 Krodhi   ( क्रोधी ) – 5/4         — 22   Kshobhinee ( क्षोभिणी ) – 15/8
  4. F Tone ( Madhyam) 10 Vajrika ( वज्रिका ) – 4/3             — 01  Octave C   Teevra ( तीव्रा ) – 2/1                                         11 Prasararini (प्रसारिणी)-27/20  — 02        Kumudvati (कुमुद्वती ) – 81/40                                     12 Priti ( प्रीति ) – 25/18                 — 03             Manda  ( मंदा ) – 25/12                                             13 Marjinee ( मार्जिनी ) – 45/32  — 04 Chhandovati (छंदोवती)-135/64

Bellow  Chart shows                                                                                                                                     *9)* shruti is the E tone of Gandhar Gram  & corresponding *22)* shruti of B tone

No.  & Tone & Shruti No. & Type       Ratio             Modern freq. scale     Old Indian freq. scale                                                                                                   with A# at 440                with C at 240

20)  ध (A3)  रे  4 श्रुति            मध्या     प्रमाण   27/16                   220                           202.5

21)  नि (A#)   1 श्रुति            द्वीप्ता   प्रमाण     9/5                   234.6666                     216

22) नि (B)    2 श्रुति            मध्या         प्रमाण    15/8                     244.444444                   225

*22) *नि (B)    2 श्रुति      आयता   प्रमाण    243/128                247.5                      227.8125

1)   सा (C1) 1 श्रुति          द्वीप्ता     प्रमाण        1/1                   260.74074                      240                                                                                                                                                                                                       2)   सा (C2)  2 श्रुति         आयता   प्रमाण        81/80                 264                                  243                                                                                                                                                                                                       3)   सा (C3) 3 श्रुति         मृदु        प्रमाण       25/24                   271.6049382                 250

4)   सा (C4) 4 श्रुति         मध्या     प्रमाण      135/128                275                                 253.125

5)    रे  (C#) 1 श्रुति         करुणा  प्रमाण        16/15                     278.1234567                 256

6)    रे  (D1) 2 श्रुति          आयता   प्रमाण       27/25                    281.6                              259.2

7)    रे  (D2) 3 श्रुति          मृदु       प्रमाण     10/9                          289.7119341                 266.6666

7)    रे  (D3)4 श्रुति          मध्या     प्रमाण        9/8                         293.3333325                 270

8)   (D#) 1 श्रुति          द्वीप्ता   प्रमाण            6/5                       312.888888                   288

9)   (E) 1 श्रुति            मध्या    प्रमाण     5/4                                 325.925925                  300

*9) *  (E) 1 श्रुति          आयता    प्रमाण     81/64                               330                          303.75

10)  म (F1)  1 श्रुति         द्वीप्ता  प्रमाण      4/3                              347.65432                     320

11)  म (F2) 2 श्रुति          आयता  प्रमाण     27/20                            352                                 324

12)  म (F3)  3 श्रुति          मृदु    प्रमाण     25/18                               362.1399166                333.3333

13)   (F4) 4 श्रुति          मध्या  प्रमाण     45/32                              366.666666                  337.5

 14) प  (F#)  1 श्रुति          आयता प्रमाण     64/45                             370.8312746                341.3333

15) प ( G1) 2 श्रुति            द्वीप्ता  प्रमाण     36/25                             375.466666                 345.6

16) प (G2) 3 श्रुति           मृदु    प्रमाण     40/27                                   386.2825788               355.55555 

17) प (G3)  4 श्रुति          करुणा  प्रमाण     3/2                                      391.111111                 360

18)  ध (G#) 1 श्रुति           करुणा    प्रमाण     8/5                                    417.1851851               384

18)  ध(A1)  रे   2 श्रुति         आयता    प्रमाण   81/50                              422.4                             388.8 

19)  ध(A2)  रे   3 श्रुति           मृदु         प्रमाण    5/3                                434.5679                      400

20)  ध (A3)  रे  4 श्रुति            मध्या     प्रमाण   27/16                            440                                405

21)  नि (A#)   1 श्रुति            द्वीप्ता   प्रमाण     9/5                               469.333333                   432

22) नि (B)     2 श्रुति           मध्या        प्रमाण    15/8                                 488.888888                  450

*22)* नि (B)     2 श्रुति        आयता   प्रमाण    243/128                          495                                455.625

(23)(1)  सा (C1)1 श्रुति        द्वीप्ता     प्रमाण      2/1                               521.481481                    480                           

दीफ्तायता तु करुणानाम्  मृदुमध्यमयोस्तथा ।  

 श्रुतीनाम् यो अविशेषज्ञो न स आचार्य उच्यते ।।

 दीफ्ता मंद्रे द्वितीये च प्रचतुर्थे तथैव तु ।

 अतिस्वारे तृतीयेच कृष्टे तु करुणाश्रुति ।। ( ना.शि.कं. 7, 9-10 पृ.40-41)

                                                       (हिं.सं..भा.2 पृ.14)

आयतत्वम् तु नीचे स्यात्  मृदुत्वम् तु विपर्यये  । स्वे स्वे स्वरे तु मध्यत्वम् तत् समीक्ष प्रयोजयेत्                                

1.     Here  द्वीप्ता means shruti or position of tone , or one obtained by dividing into two.       2.     Here  आयता means shruti or position of tone obtained by or extendng by 81/80 or one shruti distance which is equivalent to Praman Shruti  Syn-tonic or Ptolemaic comma.       3.     Here  करुणा means shruti or position of tone obrtained by or is situated on 16/15 which is first shruti of immidiate next four shruti swar as seen in tones Ma & Pa or F tone & G tone & Sa & Re or C tone & D tones which depict diffwrence in female & male octaves with these two both on situated on ratio proportions 9/8 C to D sharp or F to G sharp tones  in case of both Re or C sharp & Pa first shruti or G flat labelled करुणा  shruti situated or positioned on one shruti distance  which is equivalent to 80/81 ratio of Praman Shruti or Syn-tonic or Ptolemaic comma distance from Ayata shruti or extended shruti of the same  tone ,  Here it becomes  मृदु  or softened by 80/81 or one shruti distance which is equivalent to Praman Shruti  Syn-tonic or Ptolemaic comma.                     4.    Here मृदु  or Mrudu meaning softened by 80/81 or one shruti distance which is equivalent to Praman Shruti  Syn-tonic or Ptolemaic comma                                                        5.    Here we see the meaning of स्वे स्वे स्वरे तु मध्यत्वम् ,                                                                   This means fourth shruti or position of  that tone as we know Pa or G tone is positioned on 3/2 ratio Sa or C tone is positioned on 1/1 ratio with करुणा shruti placed on 16/15 so Madhya shruti is placed on ratio 15/16 from the prime tones Sa or C & Pa or G  from 3/2 on 15/16 bellow we get 45/32 which woild be position of Madhya shruti of Ma ,                     6. Further from 4/3 Ma or F tone on 15/16 bellow we get 5/4 madhya shruti of Ga or E tone, Next from 1/1 C tone or Sa on 15/16 on lower scale on 15/8 is the मध्या or Madhya shruti of tone B sharp or Ni tone are seen.                                                                                           7.   Now as Re or D tone is placed on 9/8 which is Mahya shruti  (as  F & G parallel to C & D with ratio of 9/8) so from 9/8 shruti position on 15/16 ratio is 135/128 ratio position of fourth shruti of C or Sa tone                                                                                                                        Here we see the sequence 

आयतत्वम् तु नीचे स्यात्  मृदुत्वम् तु विपर्यये  । स्वे स्वे स्वरे तु मध्यत्वम् तत् समीक्ष प्रयोजयेत्                                

   Dweepta – Ayata – Mrudu – Madhya – Karuna – Ayata – mrudu – Madhya -Dweepta – Madhya 

 मृदु  or Mrudu meaning softened by 80/81 or one shruti distance which is equivalent to Praman Shruti  Syn-tonic or Ptolemaic comma is seen on 80/81 of 135/128 which is  25/24 ratio position is the position of third shruti of Sa or C tone                                                  Here we see Mrudu shruti is one Praman shruti  are  one obtained by dividing into three & four  each F tone on  3/4 and G tone on 2/3 respectively  getting 15/16 & 8/9 So Karuna करुणा is situated on ratio proportion of 16/15 & Madhya मध्या situated on 135/128 ratio from either Dweepta द्वीप्ता or Karuna करुणा  !  So the sequence is Dweepta , Ayata , Mrudu , Madhya to Karuna and from Karuna again Karuna , Ayata , Mrudu , Madhya to Dweepta ! 

 

द्वाविंशतिं केचिद् उदाहरंति श्रुतीः श्रुतिज्ञानविचारदक्षाः ।                                                 षट्षष्टिभिन्नाः खलु केचिद्  आसाम अनंत्यम् प्रतिपादयंति ।।                                                                         (बृहद्देशी पान ४-५) (हिं.सं. प. पृ. ४५ )

Above shlokas mean “some people who have knowledge about thinking behind shruti system say there are 22 shruti positions useful.                                                                                                     There are others who say 66 shrutis (this can mean three scales together 22 for each scale ) or if we put shadja C tone on any tone we find six tones of each then there can be infinite shrutis with calculations of ratio proportions fro each tone !  These are those who include all scales meaning continuous ( Aasaama meaning all SaMa or C- F ratio being same as G – Octave C ratio this way they point out shruti are infinite !

आनंत्यं हि श्रुतीनां च सूचयन्ति विपश्चितः  ।                                                                 यथा ध्वनिविशेषाणां अमानं गगनोदरे ।।                                                                       उत्ताल पवनोद्वेल्लज जलराशि समुद्भवाः ।                                                                   इयत्य प्रतिपद्यन्ते न तारंगपराम्परा ।।                                                                               (बृहद्देशी पृ. २९-३०) (हिं.सं. प. पृ. ४५ )

Further This next shloka further explains that those who understand infinity of shrutis describe there resemblance to infinity of sounds in the sky or Infinity of no. of waves in the oceans produced by wind force ! That is why they state that there is no limmit to cycles of different waves separating this world full of different cycles of waves  ( like shrutis) !

आता किती श्रुति होतात ते पाहिल्यास 22 , 66, वा  अनंत का म्हटले आहे ते कळते.  या सुराचा 81/80 वर वा खाली सूर ठेवला की 66 श्रुति मिळतात. सध्या ध 440 वर असतो तर भारतीय शास्त्रा प्रमाणे  सा  240 वर ठेवतात , पण गंधर्व ग्राम जे सध्या लुप्त झाले आहे म्हणतात त्याचे वर्णन करताना म्हटले गेले होते की स्वरांची श्रुत्यंतरे अगदी समान होऊन जातात आणि सा हा नि वर ठेवला जातो त्यामुळे सामानांतर श्रुति ध  

 

Bharat Muni in his thesis on Music called “Natya Shastra” has described