Monthly Archives: July 2014

Shruti & Shloka 3 – 4 – 5

 

 3 —    त्रिभागात्मकवीणायां पंचम: स्यात्तदग्रीम

This means if the wire is divided into 3 parts thenपंचमor “G” tone is situated on the upper 2/3rd ratio is shruti of  पंचम

                                      C सा(मध्यम)                                               

                          1/3             1/2           2/3                       

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                    G/पंचम(मध्य)                 G/पंचम (खर्ज)                                                                                             

 

4 —     षड्जापन्चामायोर्मध्ये गांधारस्य श्रुतिर्भवेत                                                                                                   This means D# tone is situate in the centre between C tone & G Tone so on 5/6 ratio position with frequency ratio 6/5  which is centre of G & C on 1/1                                             So accordingly on 5/12 would be D# of central octave & on  5/24 would be D# of upper scale octave                                                                                                                                    

                                      C सा(मध्यम)               खर्ज  गांधार (D#)                                 

                          1/3             1/2           2/3       5/6           1                       

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                    G/पंचम(मध्य)                 G/पंचम (खर्ज)                                                                                          

 

5 —    सपयोहो पूर्वभागेच स्थापनीयो अथ रिस्वर                                                                                                    This means D tone is situated on proximal position after further divisions of  C – G 2/3 portion further so on 8/9 with frequency ratio of 9/8  & so on 4/9 would be the middle octave D and on 2/9 would be the place of D of upper octave !                                                                    

                                    C सा(मध्यम)                      (D#) (D) रिषभ खर्ज                                                                                                                                                ↓       ↓                                 

                          1/3             1/2           2/3       5/6  8/9     1/1                      

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                    G/पंचम(मध्य)                 G/पंचम (खर्ज)                                                                                          

Shruti & Shloka 1 -2 -3

 

1 —    ध्वनिअविछिन्नविणायां  मध्ये  ताराकसः  स्थितः

This means situated in the centre of two सा swaras is the shruti portion of मध्यम (f) swara

0         3/16      1/4       3/8    1/2                  3/4                   1     

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                   सा(तार )           सा(मध्यम)                             खर्ज सा              

 

2 —     उभायोर्षड्जयो:मध्ये  मध्यम  स्वरंमआचरेत 

This means situated in the centre of two सा swaras is the shruti portion of मध्यम (f) swara

      तार (मध्यम)      मध्य(मध्यम)                खर्ज मध्यम                           

0         3/16      1/4       3/8    1/2                  3/4                   1     

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                   सा(तार )           सा(मध्यम)                             खर्ज सा              

  3 —    त्रिभागात्मकवीणायां पंचम: स्यात्तदग्रीम

This means if the wire is divided into 3 parts thenपंचमor “G” tone is situated on the upper 2/3rd ratio is shruti of  पंचम

                                      C सा(मध्यम)                                               

0                            1/3             1/2           2/3                       1 

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                    G/पंचम(मध्य)                 G/पंचम (खर्ज)                                 

                                                                                                                                                                           

                                                                                     

भारतीय श्रुति विज्ञाना मागे असलेले मूल तत्त्व ( मूळ श्लोक )                          ( Principles behind 22 shruti concept of Indian Music )

(कै.पं.भातखंडे हिं.सं.पद्धती भाग 2 पान 51

१) ध्वनिअविछिन्नविणायां  मध्ये  ताराकसः  स्थितः                                                              ( Centre of chord is the position of Upper Octave C meaning 1/2  )

२) उभायोर्षाद्जायोर्मध्ये मध्यमस्य  श्रुतीर्भवेत                                                                    ( Tone F is positioned at the centre between two C tone positions meaning 3/4 position on chord with frequency ratio 4/3 )

३) त्रिभागायात्माकः  वीनायां  पचंमः स्यातग्रीमे                                                                 ( G tone is positioned on 2/3 distance on the chord after making three parts of chord having frequency ratio 3/2 )

४) षड्जापन्चामायोर्मध्ये गांधारस्य श्रुतिर्भवेत                                                                   ( D# tone is situate in the centre between C tone & G Tone so on 5/6 ratio position with frequency ratio 6/5 )

५) सपयोहो पूर्वभागेच स्थापनीयो अथ रिस्वर                                                                    ( D tone is situated on proximal position after further divisions of       C – G 2/3 portion further so on 8/9 with frequency ratio of 9/8 )  

६) सपयोहो मध्यदेशेतु धैवतम स्वरं आचरेत। अथवा                                                               पंचमोत्तर्षडजाख्यमध्ये धैवतम स्वरं आचरेत ।                                                                ( A tone is situated in the centre of G tone on 6/8 & Octave C on 4/8 ..so on 5/8 is position of A Tone Here we get Also centre of  4/3 & 6/3 is 5/3 which is centre of C-G Ratio between F & Octave C which is other position of A indicating two positions of A Tone one on 8/5 other on 5/3 )

७) तत्रांशाद्वायसंत्यागात निषादस्य श्रुतिर्भवेत  ।। इति  शुद्धस्वराः ।।                                   ( From same position leaving two positions fromG taking G on 6/9 or 12/18 on 10/18 or 5/9 is position of tone B with frequency ratio of 9/5 )  These are Shuddha or prime tones from Chord divisions  

८) भागत्रयान्विते मध्ये  मेरो ऋषभ संज्ञितात ।                                                                       भागद्वयोत्तरम मेरो कुर्यात कोमल रिस्वरम ।।                                                               From C position which is 8/8 and position of D which is 9/8 by dividing to further C from 8/8 to 16/16 on 15/16 is position of C# tone with frequency ratio of 16/15 )     

९) मेरुधैवतायोर्मध्ये तीव्रं गान्धारम आचरेत ।   Position of A tone being on 5/3 or 3/5 from C so centre of this being 4/5 being the position of E Tone with frequency ratio of 5/4 and 6/5 being ration position of D# tone    

१०) भागात्रायाविशिष्टेस्मीन तीव्रगांधार षड्जयोहो ।                                                                 पूर्वाभागोत्तरम मध्ये  मं तीव्रं आचरेत ।।                                                                                    The F Tone & G tone have the specific tri partitioning ratio of 9/8  with G on 3/2 & F on 4/3 So Here from E tone on the same tri partitioning ratio of 9/8 from 5/4  is the position of F# situated on 45/32 which is also 15/16 of G on 3/2 ! Here we get hint that from 16/15 from 4/3 on 64/45 is the 1st shruti of G ! 

११) भागत्रयान्विते मध्ये पंचमोत्तर षडजयो: ।                                                                           कोमलो धैवतः स्थाप्य पूर्वभागे मनिषीभी: ।।                                                                      As mentioned above the specific tri partitioning ratio of 9/8  starting with G on 3/2  is position of 27/16 A# & on 16/15 from 3/2 is position of 8/5 G# tone resembling D tone & C# tones Here we get ratio between 27/16 A# & and 5/3 A being on ratio 81/80 which was called Pramana Shruti or called as Coma of Pythagoras !   

१२) तथैव धसयोर्मध्ये भागात्रायसामान्विते ।                                                                           पूर्वभागद्वायात  उर्ध्वं निषादस्य श्रुतिर्भवेत  ।।  इति विकृत स्वराः  Similarly between A and Octave C on tri partitioning from 15/16 ratio from octave C on 2/1 we get 15/8 is the position of B which is on       9/8 ratio position (of tri partitioning) from 5/3 position of A is 15/8 is   B tone !  

Thus we get 81/80 as 1 shruti sistance , 25/24 as two shruti distance , 135/128 which is 81/80 of 25/24 as 4 shruti distance from any tone put on C or 1/1  !!!  

    So when any frequency is selected 1/1 automatic its 22 shruti take their places & swaras can be put on them as per requirement of the concerned Raga , its Vaadi (Main Tone) Samvadi the consonant perfect 5th , Varjya or omitted tones for that raga, Anuvadi the following tones which give or follow in consent with the require Raga also called chalan , Vivadi the on opposite to Samvadi as per direction wise if ascending (Arohi) Raga then Descending one becomes Vivadi as it changes the effect if used more frequently reversing the effect, & on the other hand in descending(Avrohi) Raga the opposite to samvadi on ascending side becomes Vivadi if used prominently changes the mood of Raga !